W dniu 20.11.2008 r. w Brukseli, podczas posiedzenia Rady Ministrów UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa osiągnięte zostało porozumienie w sprawie przeglądu Wspólnej Polityki Rolnej (health-check).
Przewodniczący Polskiej delegacji Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Marek Sawicki przypomniał, że przegląd WPR trwał od 20 listopada 2007 r. do 20 listopada 2008 r. i wyniku długotrwałych negocjacji "osiągnęliśmy kompromis, który, jak każdy kompromis, nie zadawala żadnej ze stron, ale ten wypracowany przez nas, jest zgodny ze wspólnotowym i solidarnościowym charakterem Unii Europejskiej".
Do najważniejszych dla Polski ustaleń, które udało się osiągnąć podczas debaty nad przeglądem Wspólnej Polityki Rolnej należą:
- uzyskanie przez Polskę dodatkowych środków na płatności bezpośrednie w latach 2010, 2011, 2012 w łącznej wysokości 90.261 tys. euro. Pozwala to na ograniczenie dysproporcji wsparcia bezpośredniego między nowymi i "starymi" państwami członkowskimi;
- Rada UE ds. rolnictwa i rybołówstwa zobowiązała, na wniosek Polski, Komisję Europejską do przedstawienia propozycji zniwelowania różnic w wysokości płatności bezpośrednich pomiędzy nowymi i starymi państwami Wspólnoty po 2013 r.;
- nadanie trwałego charakteru płatnościom do owoców miękkich, których roczny limit dla Polski wynosi 11,04 mln euro (płatności te miały wygasnąć w 2012 r.). Oznacza to dodatkowy wzrost polskiej koperty płatności bezpośrednich;
- stopniowe zwiększanie o 1% kwot mlecznych w okresie od 2009 r. do 2013 r. - łącznie o ok. 5,1-5,6%, tj. o około 500 tys. ton, oraz dodatkowy wzrost o ok. 0,1-0,6% poprzez zmianę współczynnika korekty tłuszczu, co stwarza dodatkowe możliwości rozwoju sektora mleczarskiego w Polsce. W związku z zapowiedzią, że po 2015 r. kwoty mleczne nie będą stosowane istnieje potrzeba konsolidacji i organizacji całej branży mleczarskiej, aby przygotować się do sprostania konkurencji na rynkach;
- wydłużenie możliwości stosowania w Polsce uproszczonego systemu płatności bezpośrednich (SAPS) do 2013 r. Oznacza to ustabilizowanie kryteriów wsparcia bezpośredniego w Polsce oraz uniknięcie dodatkowych kosztów funkcjonowania systemu płatności bezpośrednich;
- opóźnienie terminu wdrażania pakietu C (dobrostan zwierząt) systemu wzajemnej zgodności (cross-compliance) - kontrole i sankcje z tytułu pakietu C będą stosowane w Polsce od 2013 r. Dzięki temu producenci rolni otrzymają dodatkowe dwa lata na pełne dostosowanie do wymogów prawa UE. Uzyskano również deklarację Rady i Komisji Europejskiej o kontynuowaniu uproszczenia zasad wzajemnej zgodności (cross-compliance);
- zmniejszenie, w stosunku do pierwotnej propozycji Komisji Europejskiej, stawek obowiązkowej oraz progresywnej modulacji. Oznacza to, że w Polsce do 2012 r. nie nastąpi redukcja płatności dla gospodarstw;
- wydłużenie, w stosunku do pierwotnej propozycji Komisji Europejskiej, okresu stosowania wsparcia powiązanego z produkcją w tzw. małych sektorach (len i konopie na włóko, skrobia ziemniaczana, susz paszowy) do 2012 r.;
- przedłużenie możliwości stosowania oddzielnej płatności cukrowej do 2013 r.;
- pozostawiono nieznacznie zmienione instrumenty interwencji rynkowej w sektorze mleka i zbóż.
W ocenie Polskiego Rządu po 2013 r. Wspólna Polityka Rolna powinna być kontynuowana i finansowana na podobnym poziomie jak obecnie, ale musi mieć nieco inny charakter. Powinna być nastawiona na pełnienie przez rolnictwo służebnej roli wobec środowiska i wpieranie wytwarzania zdrowej żywności.
W celu określenia, w jakim kierunku powinny pójść oczekiwane przez poszczególnych rolników zmiany WPR po 2013 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przedstawił do konsultacji społecznych dokument pt. "Polska wizja Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 roku - założenia i wstępne propozycje". Treść tego dokumentu można znaleźć na stronie internetowej MRiRW www.minrol.gov.pl lub
-
Zaproszenie Ministra Rolnictwa, Marka Sawickiego do udziału w konsultacjach w sprawie kształtu Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 roku (pobierz plik .pdf 92 KB),
-
Polska wizja Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 roku - założenia i wstępne propozycje - dokument konsultacyjny (pobierz plik .pdf 226 KB).