Od dłuższego czasu Krajowa Rada Spółdzielcza oraz zainteresowane krajowe związki spółdzielcze, w tym również Krajowy Związek Rewizyjny RSP podejmowały intensywne starania o zmianę stanowiska Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie interpretacji przepisów art. 35 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
W udzielanych odpowiedziach m.in. na wystąpienie Krajowej Rady Spółdzielczej oraz interpelacje poselskie resort rolnictwa twierdził, że przewidziana w w/w przepisach zryczałtowana pomoc finansowa przysługująca grupom producentów rolnych przez okres pierwszych 5 lat ich działalności w ramach działania 142 PROW 2007-2013, może być wykorzystywana wyłącznie na cele administracyjne danej grupy.
Ze stanowiskiem tym trudno się było zgodzić, bowiem głównym celem wsparcia finansowego określonym w cytowanym wyżej rozporządzeniu (WE) nr 1698/2005, jest dostosowanie do wymogów rynkowych procesu produkcyjnego i produkcji producentów będących członkami grup producentów rolnych.
Wobec powstałych wątpliwości Krajowa Rada Spółdzielcza w marcu br. wystąpiła do Dyrekcji Generalnej d/s Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich Komisji Europejskiej o zajęcie stanowiska w tej sprawie.
Z udzielonej w czerwcu br. odpowiedzi wynika, m.in. że omawiane przepisy unijne nie definiują pojęcia kosztów administracyjnych i inwestycyjnych ponoszonych przez grupy producentów rolnych, a szczegółowe rozstrzygnięcie tej kwestii znajduje się w gestii Instytucji Zarządzającej (tj. władz polskich).
Równolegle ze staraniami prowadzonymi przez Krajową Radę Spółdzielczą odpowiednie negocjacje w tej sprawie z Komisją Europejską prowadziło Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
W wyniku tych negocjacji - uzyskano od Komisji Europejskiej satysfakcjonujące polskie grupy producentów rolnych stanowisko, zgodnie z którym pomoc unijna może być przeznaczona nie tylko na cele administracyjne grupy, ale również - na podstawie decyzji danej grupy - na inwestycje (np. realizowane w gospodarstwach członków grupy).
Potwierdzeniem powyższego jest informacja z 17.06.2010 r. zamieszczona na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi o następującej treści:
W efekcie negocjacji, prowadzonych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi z Komisją Europejską, mających na celu umożliwienie grupom producentów rolnych wykorzystywanie zryczałtowanego wsparcia uzyskiwanego w ramach działania 142 "Grupy producentów rolnych", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, także na działalność inwestycyjną, uzyskano następujące informacje.
Komisja Europejska stwierdziła, iż zryczałtowana pomoc udzielana grupom producentów rolnych w formie rocznych rat przez okres pierwszych 5 lat działalności grupy, może być przeznaczana także na inwestycje, o ile grupa realizuje cele wynikające z przepisów Rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Artykuł 35 przedmiotowego rozporządzenia stanowi, że wsparcia udziela się w celu ułatwienia tworzenia i działalności administracyjnej grupom producentów rolnych do następujących celów:
a) dostosowania do wymogów rynkowych procesu produkcyjnego i produkcji producentów, którzy są członkami takich grup;
b) wspólnego wprowadzania towarów do obrotu, w tym przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych;
c) ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i dostępności.
Ponadto, Komisja Europejska orzekła, iż wysokość kwoty, która może zostać przeznaczona na inwestycje, zależy od decyzji grupy, o ile realizowane są przez grupę ww. cele rozporządzenia 1698/2005.