Polish (PL)
Polish (PL)
English (en-GB)

Od 3.01.2011 r. nowy nabór wniosków w działaniu "Modernizacja gospodarstw rolnych"

Informujemy, że od 3.01.2011 r. będą przyjmowane wnioski w działaniu "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętym PROW 2007-2013. Nowy nabór wniosków przeprowadzony będzie na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 29.10.2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 207, poz. 1372). Rozporządzenie to weszło w życie 12.11.br. i wprowadza szereg istotnych zmian dla obecnych i potencjalnych beneficjentów tego działania, a w szczególności w zakresie:

-    umożliwienia osobom fizycznym wspólnego ubiegania się o przyznanie pomocy w celu dokonania zakupu, a następnie wspólnego użytkowania nowych maszyn lub urządzeń,

-    umożliwienia przeprowadzenia naboru wniosków z preferencją dla operacji dotyczących restrukturyzacji sektora mleczarskiego,

-    ustalania kolejności przysługiwania pomocy (według określonej punktacji i zastosowania kryteriów wyboru operacji).

     Ponadto w/w rozporządzenie zawiera zmiany wynikające z dotychczasowych doświadczeń we wdrażaniu działania oraz zmiany mające na celu uproszczenie trybu przyznawania i wypłaty pomocy.

I.        Pomoc dla osób wspólnie wnioskujących o przyznanie pomocy

Rozporządzenie wprowadza nową formę pomocy dla osób fizycznych polegającą na dofinansowaniu wspólnego zakupu nowych maszyn lub urządzeń. Pomoc skierowana jest głównie do małych gospodarstw, w których z ekonomicznego punktu widzenia, nie jest uzasadnione kupowanie maszyn lub urządzeń na potrzeby jednego, określonego gospodarstwa. O pomoc mogą wystąpić wspólnie osoby fizyczne, jeżeli:

-    każda z nich spełnia wszystkie kryteria dostępu, określone dla osób fizycznych;

-    planują zakup nowych maszyn lub urządzeń, które będą stanowić przedmiot ich współwłasności, w celu używania tych maszyn lub urządzeń w posiadanych gospodarstwach;

-    zawarły pomiędzy sobą, w formie pisemnej, umowę, której czas trwania nie jest krótszy niż 6 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

Powyższa umowa powinna zawierać w szczególności postanowienia dotyczące zasad wspólnego użytkowania i eksploatowania maszyn lub urządzeń oraz zakres prac wykonywanych przez każdą z tych osób przy użyciu tych maszyn lub urządzeń. Określając zakres prac należy uwzględnić zasoby i potrzeby gospodarstw tych osób.

II.      Środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego

W związku z przyjętą 17.12.2009 r. przez Komisję Europejską zmianą Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, operacje związane z priorytetem "środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego" są realizowane w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych".

Pomoc przeznaczona jest na inwestycje związane z produkcją mleczarską prowadzące do jej rozwoju albo zmiany profilu prowadzonej działalności rolniczej i zaprzestania prowadzenia produkcji mleczarskiej w gospodarstwie beneficjenta.

Omawiane rozporządzenie wprowadziło dodatkowe kryteria dla wnioskodawców ubiegających się o przedmiotowe wsparcie. Stąd:

-    muszą być oni wpisani do rejestru producentów prowadzonego przez OT ARR;

-    w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy musi im przysługiwać kwota indywidualna w wysokości co najmniej 20.000 kg;

-    muszą oni, co najmniej od roku prowadzić działalność rolniczą w zakresie produkcji mleka, przy czym w przypadku wnioskodawców, którzy nabyli gospodarstwo w okresie 12 miesięcy poprzedzających złożenie wniosku o przyznanie pomocy, warunek uważa się za spełniony, jeżeli produkcja mleka w nabytym gospodarstwie jest prowadzona co najmniej od roku.

W przypadku, gdy o wsparcie ubiegają się osoby wspólnie wnioskujące:

-    każda z tych osób musi spełniać warunki dotyczące w/w kwoty indywidualnej;

-    w gospodarstwach każdej z tych osób kierunek restrukturyzacji produkcji mleczarskiej jest taki sam, tzn. nastąpi rozwinięcie produkcji mleka albo całkowita z niej rezygnacja.

W celu zapewnienia właściwych warunków dla realizacji operacji związanych z restrukturyzacją produkcji mleczarskiej, omawiane rozporządzenie wprowadziło istotne zmiany w trybie naboru wniosków o przyznanie pomocy.

III.  Termin i zasady naboru wniosków

Prezes ARiMR ogłosił, że nabór wniosków na działanie "Modernizacja gospodarstw rolnych" przeprowadzony zostanie od dnia 3 stycznia 2011 r.  do dnia:

-    17 stycznia 2011 r. - w województwach: lubuskim, opolskim, podlaskim, pomorskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim,

-    28 stycznia 2011 r. - w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, podkarpackim, śląskim i świętokrzyskim.

Z obecnego, trzeciego już naboru wniosków wyłączone zostało województwo wielkopolskie z uwagi na wykorzystanie puli środków przeznaczonych dla tego województwa w wyniku złożonych wniosków o przyznanie pomocy w poprzednich naborach.

Informujemy, że przez pierwsze 14 dni terminu naboru wniosków, tj. od 3 do 17 stycznia 2011 r., w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, śląskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim mogą być składane wyłącznie wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczących priorytetu "środki towarzyszące restrukturyzacji sektora mleczarskiego", o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.

Z powyższego wynika, że pomoc przysługuje w pierwszej kolejności wnioskodawcom, którzy ubiegają się o pomoc na operacje dotyczące restrukturyzacji produkcji mleczarskiej.

IV.  Zmiana kryteriów ustalania kolejności przysługiwania pomocy

Zgodnie z wprowadzonymi do rozporządzenia zmianami pomoc będzie przysługiwała według kolejności wniosków ustalonej dla każdego województwa. Kolejność ta jest ustalana na podstawie liczby uzyskanych przez daną operację punktów, poczynając od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów. Punktacja uzależniona jest od rodzaju operacji zawartej we wniosku o przyznanie pomocy. I tak w przypadku:

1)      operacji dotyczących restrukturyzacji produkcji mleczarskiej:

punktacja uzależniona jest od wysokości posiadanej indywidualnej kwoty mlecznej oraz ukierunkowania operacji, tj. na rozwój produkcji mleka albo na całkowitą rezygnację z tej produkcji.

System punktacji preferuje producentów mleka, którzy są w posiadaniu kwoty indywidualnej w wysokości 100.000-200.000 kg - planujących rozwijanie produkcji mleczarskiej (od 9 do 10 punktów), przy czym 10 punktów przyznaje się dla kwoty w wysokości 150.000 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty proporcjonalnie mniej, do 9 punktów dla wartości krańcowych z tego przedziału,

oraz

posiadających kwoty w wysokości 20.000-99.999 kg - planujących całkowitą rezygnację z produkcji mleka (od 5 do 9 punktów), przy czym 9 punktów przyznaje się dla kwoty w wysokości 99.999 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty proporcjonalnie mniej, do 5 punktów dla wysokości kwoty równej 20.000 kg.

Pozostałe kryteria dla producentów planujących rozwijanie produkcji mleka, dla kwoty indywidualnej w wysokości:

-    20.000-99.999 kg - od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punkty przyznaje się dla kwoty w wysokości 99.999 kg, a dla pozostałych proporcjonalnie mniej do 0 punktów dla kwoty równej 20.000 kg;

-    200.000-400.000 kg - od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów dla kwoty 200.000 kg, do 5 punktów dla kwoty równej 400.000 kg;

-    powyżej 400.000 kg - przyznaje się 5 punktów.

Pozostałe kryteria dla producentów rezygnujących z produkcji mleka, dla kwoty indywidualnej w wysokości:

-    100.000-200.000 kg - od 4 do 5 punktów, przy czym 5 punktów dla kwoty 100.000 kg, a dla pozostałych proporcjonalnie mniej do 4 punktów dla kwoty równej 200.000 kg;

-    200.000-400.000 kg - od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punkty dla kwoty 200.000 kg, do 0 punktów dla kwoty równej 400.000 kg;

-    powyżej 400.000 kg - przyznaje się 0 punktów.

W przypadku operacji, która jest realizowana przez osoby wspólnie wnioskujące, przyznaje się dodatkowe punkty w zależności od wysokości kwoty indywidualnej. Dla tych osób wysokość kwoty indywidualnej stanowi średnia arytmetyczna z wysokości kwot indywidualnych będących w posiadaniu tych osób. Jeżeli wysokość tej kwoty wynosi:

-     co najmniej 20.000 i mniej niż 100.000 kg - przyznaje się 5 punktów;

-     co najmniej 100.000 i mniej niż 200.000 kg - przyznaje się 3 punkty;

-     co najmniej 200.000 i mniej niż 400.000 kg - przyznaje się 1 punkt;

-     co najmniej 400.000 kg - przyznaje się 0 punktów.

W przypadku operacji o takiej samej liczbie punktów pomoc przysługuje w pierwszej kolejności wnioskodawcy, którego gospodarstwo posiada większą powierzchnię użytków rolnych. Jeśli po ustaleniu kolejności w danym oddziale regionalnym Agencji nadal będą wnioski zawierając operacje o takiej samej liczbie punktów, o kolejności przysługiwania pomocy decydować będzie niższa kwota indywidualna.

2)      pozostałych operacji:

punktacja zróżnicowana jest w zależności od wielkości ekonomicznej gospodarstwa wyrażonej w ESU oraz od celu operacji, tj. czy jest w nim nastąpi wzrost wartości dodanej czy też nie. W związku z powyższym stosowane będą dwie skale punktacji, jedna dla operacji wpływających na wzrost wartości dodanej brutto (GVA) w gospodarstwie (od 0 do 10 punktów), a druga dla gospodarstw wykazujących inny sposób wpływu operacji na poprawę ogólnych warunków gospodarstwa (od 0 do 5 punktów).

System punktacji preferuje wnioskodawców posiadających gospodarstwa, których wielkość ekonomiczna wynosi od 16 do 40 ESU.

Dla operacji powodujących wzrost wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi:

-    od 4 do 16 ESU - przyznaje się od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów dla wartości ESU równej 16, do 5 punktów dla wartości ESU równej 4;

-    od 16 do 40 ESU - przyznaje się od 9 do 10 punktów, przy czym 10 punktów dla wartości ESU równej 28, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 9 punktów dla wartości z krańców tego przedziału;

-    od 40 do 70 ESU - przyznaje się od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów dla wartości ESU równej 40, do 5 punktów dla wartości ESU równej 70;

-    powyżej 70 ESU - przyznaje się 5 punktów.

Dla operacji niepowodujących wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi:

-    od 4 do 16 ESU - przyznaje się od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punktów dla wartości ESU równej 16, do 0 punktów dla wartości ESU równej 4;

-    od 16 do 40 ESU - przyznaje się od 4 do 5 punktów, przy czym 5 punktów dla wartości ESU równej 28, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 4 punktów dla wartości z krańców tego przedziału;

-    od 40 do 70 ESU - przyznaje się od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punktów dla wartości ESU równej 40, do 0 punktów dla wartości ESU równej 70;

-    powyżej 70 ESU - przyznaje się 0 punktów.

W przypadku operacji przyczyniającej się do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie(GVA), która jest realizowana przez osoby wspólnie wnioskujące, przyznaje się dodatkowe punkty w zależności od wielkości ekonomicznej gospodarstwa. Dla tych osób wielkość ekonomiczną gospodarstwa stanowi średnia arytmetyczna z wielkości ekonomicznej gospodarstw będących w posiadaniu tych osób. Jeżeli wielkość ekonomiczna wynosi:

-     co najmniej 4 i mniej niż 16 ESU - przyznaje się 5 punktów;

-     co najmniej 16 i mniej niż 40 ESU - przyznaje się 3 punkty;

-     co najmniej 40 i mniej niż 70 ESU - przyznaje się 1 punkt;

-     co najmniej 70 ESU - przyznaje się 0 punktów.

W przypadku operacji o takiej samej liczbie punktów pomoc przysługuje w pierwszej kolejności wnioskodawcy, który do dnia złożenia wniosku nie zawarł w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" żadnej umowy przyznania pomocy. Jeżeli po ustaleniu kolejności w danym oddziale regionalnym Agencji nadal będą wnioski o takiej samej liczbie punktów, o kolejności przysługiwania pomocy decydować będzie niższa wartość wielkości ekonomicznej gospodarstwa.

 V.  Pozostałe zmiany

Omawiane rozporządzenie wprowadza szereg zmian i doprecyzowuje zapisy w dotychczas obowiązujących przepisach. Mają one w dużej mierze na celu uproszczenie i ułatwienie wnioskodawcom i beneficjentom korzystania ze wsparcia. Najważniejsze obejmują m.in.

-    doprecyzowanie przepisu dotyczącego kwalifikalności kosztu budowy nowego budynku inwentarskiego (chlewni lub kurnika) wyłącznie w przypadku, gdy celem budowy budynku jest przeniesienie całej produkcji z istniejącego budynku, poprzez objęcie tym ograniczeniem również przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją istniejącego budynku wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz do przechowywania, magazynowania, przygotowania do sprzedaży lub sprzedaży bezpośredniej, w celu przekształcenia go w budynek inwentarski do produkcji trzody chlewnej albo drobiu;

-    ograniczenie możliwości zakupu maszyn używanych, które były wcześniej wykorzystywane w gospodarstwie na podstawie umowy leasingu, najmu, użyczenia;

-    wprowadzenie wymogu prowadzenia oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystania z odpowiedniego kodu rachunkowego dla wszystkich transakcji związanych z operacją - na podobnych zasadach, jak przy innych działaniach objętych PROW 2007-2013;

-    umożliwienie wnioskodawcom dokonania jednorazowej zmiany wniosku o przyznanie pomocy w zakresie planu finansowego lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, jeżeli zmiana ta nie spowoduje zmiany celów tej operacji oraz zwiększenia kwoty pomocy. Dokonanie przez wnioskodawcę zmiany wniosku może wydłużyć termin jego rozpatrzenia, nie więcej niż o miesiąc;

-    modyfikację zasady liczenia 5-letniego okresu trwania zobowiązania, tj. od dnia przyznania pomocy, a nie jak dotychczas - od dnia dokonania przez Agencję płatności (zmiana ta nie dotyczy obowiązku przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą).

 VI.  Przepisy przejściowe

W rozporządzeniu określono, iż zmienionych przepisów nie stosuje się do postępowań w sprawie przyznania pomocy finansowej wszczętych i niezakończonych oraz do przyznanej pomocy finansowej, przed dniem wejścia w życie omawianego rozporządzenia.

Wyjątek w tym zakresie stanowią nowe przepisy dotyczące: tzw. preselekcji wniosków, które umożliwiają zmianę wniosku w zakresie planu finansowego lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji; wydłużenia terminu na wniesienie prośby o przywrócenie terminu wykonania przez wnioskodawcę określonych czynności w toku postępowania oraz zmieniające dzień, od którego liczony jest okres związania celem.